Recenzia: Neal Shusterman - Kosec

Originálny názov: Scythe
Autor: Neal Shusterman
Séria: Žatva smrti
Diel: prvý
Slovenské vydanie: 2018, Slovart
Počet strán: 416

Keď sa objavila kniha Kosec od Neal Shustermana na slovenskom trhu, už som sa s týmto názvom stretla v angličtine. Jednoduchosť obálky ma uchvátila, no tam sa to skončilo. Akosi som sa nedostala k čítaniu obsahu alebo vôbec záujmu, aby som si knihu kúpila. Potom, časom, keď som sa knihu natrafovala znovu a znovu v kníhkupectvách či na internete, prečítala som si obsah a knihu si aj kúpila. Prišlo mi to ako niečo jedinečné. Téma Smrtky Koscov spracovaná takýmto štýlom! Prečo nie?

Prvé kapitoly knihy som prečítala behom jedného dňa. Zaujal ma štýl písania, rozdelenie kapitol, ktoré sú doplnené o zápisy z denníkov Ctihodných Koscov. A ako sa dej posúval, odhaľoval sa novovytvorený svet budúcnosti, ostávala som viac a viac prekvapená.
Veď kto by nechcel byť nesmrteľný? O tom dozaista už premýšľali aj tí najväčší tvrdohlavci. Lenže tento svet nie je len o nesmrteľnosti. Vlastne, vôbec nie je o nesmrteľnosti. Je o spôsobe, ktorý vymyslelo nesmrteľné ľudstvo, aby sa zabránilo preľudneniu planéty. Je o kosení!

Citra a Rowan. Dievča a chlapec. Krv a mlieko. Ľad a oheň. Dva protiklady, ktoré majú viac spoločné než si vôbec môže človek myslieť. Aspoň zo začiatku minimálne to, že sú vybraní, aby sa stali učňami Kosca Faradaya a jedného dňa sa jeden z nich stal Koscom. Výhody? Bude žiť večne, ak si to bude želať, jeho rodina dostane imunitu pred kosením, kým bude žiť a v podstate mu všetko padne k nohám. Nevýhody? Nikdy si nemôže založiť rodinu, každý rok musí skosiť desiatky ľudí a... och, áno, na konci výberu musí víťaz skosiť porazeného!
Kto by si takýto život mohol želať? Alebo neželať...

Príbeh vo vás rozprúdi krv a prinúti vás premýšľať nad smrteľnosťou života aj v nesmrteľných časoch a nad jeho ukončovaním. To všetko však v príbehu budúcnosti, ktorá je taká zvláštna, vzdialená a predsa vyobrazená akoby sa odohrávala práve teraz a tu. Čítanie vás prinúti vnoriť sa hlboko do deja, budete sa v ňom topiť a s nadšením otáčať každú stránku, aj keby ste sa mali utopiť, len aby ste sa viac dozvedeli z tohto sveta. Taká je podmanivosť tejto knihy! A budete sa potápať, až kým nedôjdete na koniec. Aspoň tak som to pociťovala ja. Hlavne pri závere, kedy som sa už od knihy nemohla odtrhnúť a dej sa zvrtol smerom, ktorý som nečakala ani v najtajnejších snoch.

Tak ako to bude? Jeden musí umrieť. Bude to Citra? Alebo Rowan? Vyhrá radosť zo zabíjania alebo výčitky svedomia? Celá kniha je o protikladoch. A čo vy? Nájdete si svoju stranu? Svojho kandidáta? Svoj koniec?

Hodnotenie: 5 z 5

Zdroj citátov: Neal Shusterman - Kosec (Slovart, 2018)