Recenzia: Lucie Bechynková – Opravdové zločiny

Aký bol príbeh najzvrátenejších vrahov histórie? Mali svoju vražednú cestu dopredu predurčenú? A ako môže niekto bez stopy zmiznúť?

Ako vášnivá „zločinožroutka“ som si nemohla nechať ujsť svoj obľúbený podcast po prvý raz v jeho knižnej podobe. Obálka ma uchvátila – jednoduchá farebnosť, výrečná fotografia, nič pre slabé povahy. Pekné vnútorné grafické spracovanie, na ktorom sa krásne podpísal aj štýl samotného podcastu. Knižka má primeraný počet strán, preto som uvítala, že príbehy neboli rozpísané do nudných slohov, ale...

„Kde je vůle, je i cesta, ne?“

RICHARD KUKLINSKI
                                                                                nájomný vrah

Autorka zvolila systém jednoduchosti – skutočné udalosti opisovala stručne, jasne a výstižne. Oceňujem, že čitateľov nechcela unaviť siahodlhými vetami, v ktorých sa dá ľahko stratiť, a predkladala len fakty a zaujímavosti. Kniha predsa nie je podcast, nezmestí sa do nej všetko! Tu však nastáva problém... Kniha obsahuje množstvo príbehov, a tak sa kvalita podrobila kvantite. Samozrejme, nie každý prípad sa dá rozpísať, ale s tými krátkymi prípadmi, ktoré boli sotva na dve strany, sa človek naozaj nedokázal hlbšie spojiť ani sa nad nimi poriadne zamyslieť. Je to ako by ste počúvali správy z rádia – počujete ich, ale poriadne nevnímate. Na osvieženie jednotlivých epizód podcastu sú fajn, v knihe však nie.

Zároveň treba podotknúť, že na stránky sa nedajú preniesť ani tie „zábavné omáčky“, ktoré poslucháči dobre poznajú – a pre ktoré podcast milujem. Preto by si obsah zaslúžil pridať štipku niečoho, čo by ho ozvláštnilo a pridalo mu na hodnote. Napríklad nový príbeh, ktorý sme ešte nepočuli... Príjemne ma prekvapili rozhovory na konci knižky. Objavili sa tam zaujímaví ľudia, ktorí mali čo povedať, takže človek sa mohol dozvedieť zase niečo nové. Pokiaľ by som ich však považovala „za niečo viac“, tak by to nestačilo.

Aby som však nebola len negatívna, musím vyzdvihnúť napríklad výber samotných prípadov. Nájdete tam z každého rožku trošku, od sériových vrahov cez zmiznutie až po čierne vdovy. Páči sa mi, že to neostalo len pri zvučných menách či známych prípadoch, ktoré by (zrejme) pomohli predaju. Zároveň je osviežujúce, že sa takáto knižka vôbec objavila na našom trhu. Jasné, môžeme mať preplnené watchlisty „true crime“ seriálmi, ale kniha je predsa len kniha. Navyše naši vydavatelia, či už slovenskí alebo českí, sa naozaj nepohrnú do vydania prekladových diel na podobné témy. A ani najlepšia streamovacia služba nedokáže pokryť takú širokú škálu prípadov ako práve Opravdové zločiny!

Takže, ak už váš watchlist zíva prázdnotou, či neholdujete práve podcastom, dajte tejto knihe šancu. Ktovie, možno sa vám malá ochutnávka zapáči a aj vy sa stanete „zločinožroutom“.

Originálny názov: Opravdové zločiny
Názov série: Opravdové zločiny