Recenzia: Dominika Sakmárová – Mačací kožuch a ťava pri Čínskom múre

Skvelá zbiera príhod zo skutočne ďalekého východu, ktorá vás prekvapí a nesmierne pobaví.

Dominika Sakmárová vo svojej prvotine zhŕňa krátke príbehy z návštev Taiwanu a Číny, ale nájdete tam aj kapitolu z opačného uhla, keď zas na Slovensko prišla ázijská populácia. A tak sa pri čítaní ponoríte do úplne iného sveta, ktorý je nielen ďaleko, ale niektoré zvyklosti vás vyvedú z miery, pobavíte sa na nich, iné vás prekvapia, no mne sa najviac páčili tie absolútne bizarné veci, nad ktorými sa neprestávam uškŕňať.

Taiwanci sú však v prvom rade praktickí ľudia, a skrátka veria v to, čo sa im práve hodí. V jeden deň budú pýtať pomoc od kresťanského Boha, a aby sa „poistili“, ešte aj od nejakého božstva so zvieracou hlavou.

Kniha o ťave, mačke či o čom to vlastne je, nie je nejaký bežný sprievodca, ktorého by ste si mali prečítať pred cestou do Ázie – ale rozhodne vás dokáže zasvätiť do každodenného života na Taiwane a v Číne. Potom vás už neprekvapí, keď vo svojom prenajatom byte nenájdete kuchyňu, pretože načo by vám bola? Ani sa nebudete môcť hnevať, keď si prenajmete byt na štvrtom poschodí, pretože bol lacný, ale výťah naň prosto nechodí.

A tak kým u nás volajú rodičia dieťa moje zlatíčko, moje srdiečko, tak v duchu čínskej tradície mohli volať bábätko trebárs môj švábik, psie žrádielko alebo prasací rypák. S duchmi sa predsa nežartuje.

Autorkine príbehy sa mi čítali neskutočne ľahko a rýchlo. Kapitoly boli síce krátke, ale určite v tom má prsty aj jej dobrý štýl písania, vtipný spôsob rozprávania a prosto príbehy, na ktoré len tak nenatrafíte. Toto vám v žiadnej príručke nepovedia! Napríklad príbeh o tom, že do škôlky sa deti nechodia hrať – škôlky na Taiwane slúžia k učeniu a príprave na základnú školu. Základka zas slúži k príprave na strednú, stredná na vysokú a vysoká na prácu. A práca... No veď si to prečítajte sami!

Originálny názov: Mačací kožuch a ťava pri Čínskom múre
Autorka: Dominika Sakmárová
Vydanie: inspira publishing, 2020