Recenzia: Agatha Christie – En ten tulipán

Čo sa stane, keď sa stratí jedna dámska lodička, stetoskop, rúž, diamantový prsteň, žiarovky, ruksak, kuchárska kniha a pár ďalších bezvýznamných vecí? Vznikne ďalší prípad pre slávneho detektíva...

V londýnskom penzióne Tulipán na Hickory Road 26 je v týchto mesiacoch rušno. Medzi študentmi z celého sveta, ktorí tu bývajú, vyčíňa zlodej. Strácajú sa síce len rôzne drobnosti, no spôsobuje to vrásky na tvári správkyni penziónu, pani Hubbardovej, ktorá by chcela túto záhadu čo najskôr vyriešiť. Aké to šťastie, že práve ona je sestrou pracovitej sekretárky veľkého detektíva, pani Lemonovej.

En ten tulipán,
na moste je starý pán
a pod mostom
ryba s chvostom,
chytajte ju,
bude hosťom.

Len čo sa Hercule Poirot pustí do vyšetrovania, zlodej sa sám prizná a vec je vyriešená. Aspoň to si väčšina myslí. Ale napohľad nevinní študenti majú oveľa hrozivejšie tajomstvá, ako obyčajnú kleptomániu, ktoré sa veľmi rýchlo začínajú vynárať na povrch. Každým dňom sa prípad komplikuje, do vyšetrovania sa zapája polícia a nič nie je také jednoduché, ako sa na prvý pohľad zdá. Alebo žeby predsa?

Čo by mohlo priniesť obyčajné vyšetrovanie malých krádeží v študentskom penzióne? Zrejme nič vzrušujúce, no keď je z pera anglickej kráľovnej detektívok, čakajte poriadne divokú jazdu. Asi v polovici knihy sa mi zdalo, že celá vec je vyriešená. Prípad sa objasnil, máme zlodeja, môžem to zavrieť. Ale o čom je potom druhá polovica knihy? Tradične som si už zvykla, že nie všetky knihy od A. Christie sú písané len „z pohľadu Poirota“ a nezameriavajú sa „len na jeho vyšetrovanie“. Poirot nás síce uvádza do deja, no väčšina vypočúvaní a objasňovaní záhad sa teraz točí okolo inšpektora Sharpa. Napriek tomu to nie je ani nudné, ani predvídateľné. Zapletiete sa v menách, v tom, kto čo urobil či neurobil, kto kde bol či nebol, čo počul či nepočul a v mnohom ďalšom... Ale o tom je študentský život! Záver knihy bol, takpovediac, prekvapivý. Žiadalo by sa mi napísať prvoplánový, všetci sme to mohli čakať, avšak na tejto knihe nie je nič nepremyslené do najmenšieho detailu. Zároveň som si po čítaní odniesla skvelé ponaučenie – nikdy nemajte obľúbenú postavu v krimi románe. Kto vie? Možno sa vám práve zapáčila budúca obeť, násilný maniak, blázon, africký šarlatán alebo komunista (nie, nežartujem).

Originálny názov: En ten tulipán (Hickory Dickory Dock)
Autor: Agatha Christie
Vydanie: Slovenský spisovateľ, 2021